Yhdistyksen historia

Historian havinaa

Espoon Seudun käsityöyhdistys ry perustettiin kesäkuun 4 päivänä 1996. Perustamassa oli innokas joukko käsityöhenkisiä ihmisiä, jotka jo parin vuoden ajan olivat toimineet yhdessä Espoon kaupungin käsityöprojektissa. Joukossa oli käsityön ammattilaisia, harrastajia, yrittäjiä ja yrittäjiksi aikovia, sekä myös työttömiä käsityökoulutuksen saaneita ammattilaisia oli mukana.

Tavoitteeksi asetettiin yhteisen, jo projektin aikana syntyneen käsityöläisen verkoston edelleen kehittäminen, käsityöläisen työllistäminen, harrastusmahdollisuuksien lisääminen ja käsityönäyttelyiden sekä myyntitapahtumien tarjoaminen.

Lastenkäsityöopetuksen lisääminen koettiin toiminnan alkuvaiheessa tärkeäksi ja lyhyistä pajamuotoisista kursseista edettiin Espoon Käsityökoulun säännölliseen lukuvuotiseen opetukseen viidessä eri opetuspisteessä.

Yhdistys on järjestänyt ja järjestää edelleen myynti- ja käsityönäyttelyitä. Joulunajan myyntitapahtuma Albergan kartanossa on jo muodostunut perinteeksi.

Espoon kulttuurikeskuksessa pidettävillä Taide- ja Käsityöläismessuilla yhdistys on järjestänyt näyttelyitä. Yhdistyksen jäsenet ovat myös myyneet omia tuotteitaan tässä tilaisuudessa.

Yhdistys tekee yhteistyötä Espoon työväenopiston kanssa ja opisto on tarjonnut erityisesti käsityöalan yrittäjille tai yrittäjiksi aikoville suunnattuja kursseja.

Kotiseututalo Parkvillan tuli yhdistyksen tietoisuuteen elokuussa 1997, kun Kirsti Salminen Espoon kaupunginmuseotoimesta saapui hallituksen kokoukseen. Hän kertoi museotoimen tarjoavan yhdistykselle tiloja tästä Leppävaarassa sijaitsevasta peruskorjattavasta huvilasta. Parempaa tarjousta yhdistys ei olisi voinut saada.